Interim Operationeel Directeur (COO)
Interim positie bij een groep van high-tech bedrijven die wereldwijd actief is op het gebied van regeltechniek en innovatieve automatiseringssystemen gericht op de Agri en Industrie (private equity). Verantwoordelijk voor inkoop, supply chain planning, engineering, productie engineering, productie, inbound logistiek en expeditie. Daarnaast linking pin tussen commercie en operations.
In deze rol is naast de dagelijkse aansturing, het stroomlijnen van de huidige operatie (kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, efficiency) een cruciaal onderdeel. Speerpunten op de verbeteragenda zijn een strategische verandering naar functioneel (modulair) ontwerpen & verkopen, optimalisatie van de integrale orderafhandeling, verbetering inrichting van ERP en de selectie & implementatie van CRM, APS planning.
In deze transformatie is de samenwerking tussen Sales en Operations, het aanscherpen van de organisatie en functiebeschrijvingen + het verbeteren van individu- en teamperformance een cruciaal onderdeel.
Interim positie bij een groep van high-tech bedrijven die wereldwijd actief is op het gebied van regeltechniek en innovatieve automatiseringssystemen gericht op de Agri en Industrie (private equity). Verantwoordelijk voor inkoop, supply chain planning, engineering, productie engineering, productie, inbound logistiek en expeditie. Daarnaast linking pin tussen commercie en operations.
In deze rol is naast de dagelijkse aansturing, het stroomlijnen van de huidige operatie (kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, efficiency) een cruciaal onderdeel. Speerpunten op de verbeteragenda zijn een strategische verandering naar functioneel (modulair) ontwerpen & verkopen, optimalisatie van de integrale orderafhandeling, verbetering inrichting van ERP en de selectie & implementatie van CRM, APS planning.
In deze transformatie is de samenwerking tussen Sales en Operations, het aanscherpen van de organisatie en functiebeschrijvingen + het verbeteren van individu- en teamperformance een cruciaal onderdeel.
Interim Operationeel Directeur (COO)
Interim positie bij marktleider voor tijdelijke beveiliging van buitenterreinen in Europa. Bestaand uit een technologiebedrijf, productie, meldkamer, distributienetwerk voor plaatsing / installatie en service/onderhoud van beveiligingssystemen.
Een aantal jaren geleden is het bedrijf overgenomen door een investeringsmaatschappij met als doel marktleider te blijven in Nederland en groei te versnellen in Europa. Speerpunt in deze rol is naast de dagelijkse aansturing, het stroomlijnen van de huidige operatie: inkoop, productie, logistiek, distributienetwerk. Aanpassing van besturing, organisatie, processen (First Time Right) en IT systemen in lijn met wetgeving zodat verdubbeling van de huidige omvang kan worden gerealiseerd. Daarnaast linking pin tussen commercie en productie.
In deze transformatie is het behoud van de teamspirit een cruciale factor voor succes. Er zal enerzijds meer vanuit structuur geopereerd moeten gaan worden, maar de huidige drive en flexibiliteit om altijd de klant te helpen en de kwaliteit continue te verbeteren moeten zeker blijven.
Interim positie bij marktleider voor tijdelijke beveiliging van buitenterreinen in Europa. Bestaand uit een technologiebedrijf, productie, meldkamer, distributienetwerk voor plaatsing / installatie en service/onderhoud van beveiligingssystemen.
Een aantal jaren geleden is het bedrijf overgenomen door een investeringsmaatschappij met als doel marktleider te blijven in Nederland en groei te versnellen in Europa. Speerpunt in deze rol is naast de dagelijkse aansturing, het stroomlijnen van de huidige operatie: inkoop, productie, logistiek, distributienetwerk. Aanpassing van besturing, organisatie, processen (First Time Right) en IT systemen in lijn met wetgeving zodat verdubbeling van de huidige omvang kan worden gerealiseerd. Daarnaast linking pin tussen commercie en productie.
In deze transformatie is het behoud van de teamspirit een cruciale factor voor succes. Er zal enerzijds meer vanuit structuur geopereerd moeten gaan worden, maar de huidige drive en flexibiliteit om altijd de klant te helpen en de kwaliteit continue te verbeteren moeten zeker blijven.
Interim Business Excellence WE2020
Interim opdracht uitgevoerd ter versterking van afdeling Business Excellence van een Indiase staalproducent (80.000 medewerkers). Het betreft het verder vormgeven en implementeren van WE2020 “WerkEenheid 2020”. Dit betreft een integrale bedrijfs-verbetermethodiek van management infrastructuur, operating system (operational excellence, asset management, industry 4.0) + mens & leiderschap.
Implementatietraject uitgevoerd gericht op verbetering van efficiency (kosten, FTE) en bedrijfsoutput. Begeleiding van management en medewerkers bij een FTE-reductie traject op basis van verschuiving taken van ploegen naar dagdienst, efficiencyverbeteringen en werklast balancering. Coaching managementteam en projectteam van interne medewerkers bij verdere professionalisering.
Resultaat: efficiency en output verbetering, aanscherping van de standaard WE2020 en changemanagement aanpak: verbetering samenwerking productie & onderhoud + eigenaarschap van managementteam.
Interim opdracht uitgevoerd ter versterking van afdeling Business Excellence van een Indiase staalproducent (80.000 medewerkers). Het betreft het verder vormgeven en implementeren van WE2020 “WerkEenheid 2020”. Dit betreft een integrale bedrijfs-verbetermethodiek van management infrastructuur, operating system (operational excellence, asset management, industry 4.0) + mens & leiderschap.
Implementatietraject uitgevoerd gericht op verbetering van efficiency (kosten, FTE) en bedrijfsoutput. Begeleiding van management en medewerkers bij een FTE-reductie traject op basis van verschuiving taken van ploegen naar dagdienst, efficiencyverbeteringen en werklast balancering. Coaching managementteam en projectteam van interne medewerkers bij verdere professionalisering.
Resultaat: efficiency en output verbetering, aanscherping van de standaard WE2020 en changemanagement aanpak: verbetering samenwerking productie & onderhoud + eigenaarschap van managementteam.
Manager Rapid Assessment & Integration
Interim manager positie vervuld van integratie project bij Scandinavische multinational (35.000 medewerkers) die leverancier is van merkproducten, consumentengoederen (FMCG). Het betreft een onderzoek naar operations verbeteringen en Post Merger Integratie van twee, in 2016 aangekochte, bedrijven in Engeland en China.
Onderzoek naar efficiencyverbeteringen (kosten, FTE) en verbetering van bedrijfsoutput. Coaching managementteam aangekochte bedrijven en aansturing projectteam van interne medewerkers en externe consultants tijdens dit onderzoek. In zeer korte tijd eigenaarschap, basis van vertrouwen en commitment voor eindresultaat gecreëerd bij managementteam en middenmanagement (Engelse en Chinese cultuur) van aangekochte bedrijven. Gezamenlijk resultaten gepresenteerd aan Raad van bestuur. Daarnaast Raad van bestuur geadviseerd mbt. integratie: toekomstige footprint, productielocaties, supply-chain en aanpassingen organisatie & management.
Resultaat: efficiencyverbetering operations & supply-chain, werkkapitaal reductie, kwaliteitsverbeteringen en eerste aanzet verbeteringen in leiderschap, houding & gedrag.
Interim manager positie vervuld van integratie project bij Scandinavische multinational (35.000 medewerkers) die leverancier is van merkproducten, consumentengoederen (FMCG). Het betreft een onderzoek naar operations verbeteringen en Post Merger Integratie van twee, in 2016 aangekochte, bedrijven in Engeland en China.
Onderzoek naar efficiencyverbeteringen (kosten, FTE) en verbetering van bedrijfsoutput. Coaching managementteam aangekochte bedrijven en aansturing projectteam van interne medewerkers en externe consultants tijdens dit onderzoek. In zeer korte tijd eigenaarschap, basis van vertrouwen en commitment voor eindresultaat gecreëerd bij managementteam en middenmanagement (Engelse en Chinese cultuur) van aangekochte bedrijven. Gezamenlijk resultaten gepresenteerd aan Raad van bestuur. Daarnaast Raad van bestuur geadviseerd mbt. integratie: toekomstige footprint, productielocaties, supply-chain en aanpassingen organisatie & management.
Resultaat: efficiencyverbetering operations & supply-chain, werkkapitaal reductie, kwaliteitsverbeteringen en eerste aanzet verbeteringen in leiderschap, houding & gedrag.
Interim-management Operations en techniek
Interim / verbeter manager positie ingevuld bij een Amerikaanse multinational (matrixstructuur) die hoogwaardige chemicaliën, materialen produceert en verkoopt voor met name diagnostische en farmaceutische industrie met cGMP kwaliteit. Het betreft een verplaatsing, samenvoeging van een bedrijf in Nederland naar een productielocatie in Polen.
Schaduw management technisch directeur bij goedkeuring investering (Board Amerika) en projectmanagement vanuit investeerder bij realisatie van 2 nieuwe fabrieken.
Inrichten Lean operations nieuwe investering: Visie “Future state flow” ontwikkeld met managementteam: directeuren productie, logistiek, planning & inkoop en kwaliteit. Eigenaarschap en basis van vertrouwen gecreëerd bij managementteam en middenmanagement (Poolse cultuur) + coaching afdelingen bij het integreren van processen en verandering naar multidisciplinaire samenwerking.
Resultaat: reductie CAPEX (Lean ontwerp operations aansluitend bij klantvraag en supply-chain strategie). Geoptimaliseerd werkkapitaal (inkoop aansluitend bij productieflow, KANBAN-aanlevering grondstoffen en verpakkingen bij productie) en efficiency: geoptimaliseerd aantal medewerkers: FTE’s en shiftsysteem nieuwe fabrieken
Interim / verbeter manager positie ingevuld bij een Amerikaanse multinational (matrixstructuur) die hoogwaardige chemicaliën, materialen produceert en verkoopt voor met name diagnostische en farmaceutische industrie met cGMP kwaliteit. Het betreft een verplaatsing, samenvoeging van een bedrijf in Nederland naar een productielocatie in Polen.
Schaduw management technisch directeur bij goedkeuring investering (Board Amerika) en projectmanagement vanuit investeerder bij realisatie van 2 nieuwe fabrieken.
Inrichten Lean operations nieuwe investering: Visie “Future state flow” ontwikkeld met managementteam: directeuren productie, logistiek, planning & inkoop en kwaliteit. Eigenaarschap en basis van vertrouwen gecreëerd bij managementteam en middenmanagement (Poolse cultuur) + coaching afdelingen bij het integreren van processen en verandering naar multidisciplinaire samenwerking.
Resultaat: reductie CAPEX (Lean ontwerp operations aansluitend bij klantvraag en supply-chain strategie). Geoptimaliseerd werkkapitaal (inkoop aansluitend bij productieflow, KANBAN-aanlevering grondstoffen en verpakkingen bij productie) en efficiency: geoptimaliseerd aantal medewerkers: FTE’s en shiftsysteem nieuwe fabrieken
Bedrijfswinst en klantprestatie beter door realiseren Operational Excellence
Een grote onderneming met hoogwaardige, specialistische expertise in elektro-, installatietechniek heeft gevraagd te helpen bij het realiseren van een speerpunt in haar strategie, namelijk Operational Excellence.
In essentie gaat het om het verbeteren van de bedrijfswinst en klantprestatie. Belangrijkste knelpunt daarbij is het huidige niveau van faalkosten in projecten. Daarnaast is er potentieel om meer waarde te leveren aan klanten in producten en diensten.
Samen met het management team zijn de belangrijkste issues in kaart gebracht, zijn keuzes gemaakt in de te realiseren verbetergebieden passend binnen de strategie en is het eigenaarschap bij het management belegd.
Vervolgstap is het samen met het management, medewerkers ontwerpen en doorvoeren van de benodigde organisatieveranderingen. Hierbij wordt gewerkt aan verandering van besturing, houding en gedrag, organisatie rollen & verantwoordelijkheden, vereenvoudiging en standaardisatie van operationele processen (sales, tender, ontwerp & engineering, uitvoering, continu verbeteren) en middelen (IT systemen).
Een grote onderneming met hoogwaardige, specialistische expertise in elektro-, installatietechniek heeft gevraagd te helpen bij het realiseren van een speerpunt in haar strategie, namelijk Operational Excellence.
In essentie gaat het om het verbeteren van de bedrijfswinst en klantprestatie. Belangrijkste knelpunt daarbij is het huidige niveau van faalkosten in projecten. Daarnaast is er potentieel om meer waarde te leveren aan klanten in producten en diensten.
Samen met het management team zijn de belangrijkste issues in kaart gebracht, zijn keuzes gemaakt in de te realiseren verbetergebieden passend binnen de strategie en is het eigenaarschap bij het management belegd.
Vervolgstap is het samen met het management, medewerkers ontwerpen en doorvoeren van de benodigde organisatieveranderingen. Hierbij wordt gewerkt aan verandering van besturing, houding en gedrag, organisatie rollen & verantwoordelijkheden, vereenvoudiging en standaardisatie van operationele processen (sales, tender, ontwerp & engineering, uitvoering, continu verbeteren) en middelen (IT systemen).
Verbetering samenwerking in de ketenprocessen
Een groot bedrijf in de industrie heeft ondersteuning gevraagd in de vorm van programmamanagement bij het verbeteren van
haar primaire processen (verkoop, ontwerp, voorbereiding, uitvoering en prestatiemeting & opvolging)
Het project heeft tot doel medewerkers in de ketenprocessen te laten (samen)werken volgens een verbeterd, aantoonbaar
beheerst en efficiënt proces.
Het programma betreft het gesynchroniseerd verbeteren van processen, besturing & organisatie, systemen en medewerkers
(kennis, gedrag en vaardigheden). Hiermee zal in pragmatische stappen richting een goede borging worden gewerkt.
Aangezien het programma organisatorische impact heeft over meerdere bedrijfsonderdelen is hiervoor één gezamenlijke
stuurgroep samengesteld met hierin directie vertegenwoordiging vanuit de verschillende bedrijfsonderdelen in de keten.
Aanpak:
1. Uitwerken / inrichten proces & organisatie:
In ca. 20 verbeterteams worden de proces & organisatie (standaarden) uitgewerkt en geleverd aan de mensen in de
keten zodat zij hun werk goed kunnen doen.
2. Inrichting testen in de praktijk:
Standaarden worden getoetst aan de hand van praktijkvraagstukken (door teams in ca. 9 thema’s)
3. Brede uitrol:
Implementatie alle locaties en assets
Een groot bedrijf in de industrie heeft ondersteuning gevraagd in de vorm van programmamanagement bij het verbeteren van
haar primaire processen (verkoop, ontwerp, voorbereiding, uitvoering en prestatiemeting & opvolging)
Het project heeft tot doel medewerkers in de ketenprocessen te laten (samen)werken volgens een verbeterd, aantoonbaar
beheerst en efficiënt proces.
Het programma betreft het gesynchroniseerd verbeteren van processen, besturing & organisatie, systemen en medewerkers
(kennis, gedrag en vaardigheden). Hiermee zal in pragmatische stappen richting een goede borging worden gewerkt.
Aangezien het programma organisatorische impact heeft over meerdere bedrijfsonderdelen is hiervoor één gezamenlijke
stuurgroep samengesteld met hierin directie vertegenwoordiging vanuit de verschillende bedrijfsonderdelen in de keten.
Aanpak:
1. Uitwerken / inrichten proces & organisatie:
In ca. 20 verbeterteams worden de proces & organisatie (standaarden) uitgewerkt en geleverd aan de mensen in de
keten zodat zij hun werk goed kunnen doen.
2. Inrichting testen in de praktijk:
Standaarden worden getoetst aan de hand van praktijkvraagstukken (door teams in ca. 9 thema’s)
3. Brede uitrol:
Implementatie alle locaties en assets
Betere bedrijfsprestaties door inrichten Operations Support afdeling
Voor een groot bedrijf in de industrie is gestart met het opzetten en inrichten van een Operations Support afdeling. Het doel van deze afdeling is in essentie, het zekerstellen dat klantafspraken op een juiste wijze worden verwerkt in maakbare productieorders binnen een opgedragen planning, kostenniveau en kwaliteitsniveau. De afdeling moet daarmee bijdragen aan het bedrijfzeker en financieel gezond opereren.
In een eerste fase is een visie opgesteld die is vertaald naar een ontwikkeltraject. Dit ontwikkeltraject kenmerkt zich door het ondersteunen van de lopende operatie parallel met het ontwikkelen van de structurele inrichting. Hierdoor wordt niet alleen bijgedragen aan een betere performance van de lopende operatie maar tegelijkertijd ook gebouwd aan een, in de praktijk getoetste, structurele inrichting.
Dit alles moet leiden tot een concrete organisatie met het juiste leiderschap van het management, duidelijke verantwoordelijkheden en
bevoegdheden, de juiste kennis, het gewenste gedrag en vaardigheden (competenties) van medewerkers en met werkende processen en systemen (oa. ERP).
Voor een groot bedrijf in de industrie is gestart met het opzetten en inrichten van een Operations Support afdeling. Het doel van deze afdeling is in essentie, het zekerstellen dat klantafspraken op een juiste wijze worden verwerkt in maakbare productieorders binnen een opgedragen planning, kostenniveau en kwaliteitsniveau. De afdeling moet daarmee bijdragen aan het bedrijfzeker en financieel gezond opereren.
In een eerste fase is een visie opgesteld die is vertaald naar een ontwikkeltraject. Dit ontwikkeltraject kenmerkt zich door het ondersteunen van de lopende operatie parallel met het ontwikkelen van de structurele inrichting. Hierdoor wordt niet alleen bijgedragen aan een betere performance van de lopende operatie maar tegelijkertijd ook gebouwd aan een, in de praktijk getoetste, structurele inrichting.
Dit alles moet leiden tot een concrete organisatie met het juiste leiderschap van het management, duidelijke verantwoordelijkheden en
bevoegdheden, de juiste kennis, het gewenste gedrag en vaardigheden (competenties) van medewerkers en met werkende processen en systemen (oa. ERP).
Verbeterprogramma nationaal besturingscentrum naar volgende fase
Het verbeterprogramma bij het nationale besturingscentrum van een onderhoud- en service bedrijf van rollend materieel is afgerond. Dit programma "ongestoorde treindienst en effectief storingsherstel" richtte zich op hoofdlijnen op het nog beter adviseren van rijdend personeel, het juist uitzetten van herstellingen en het realiseren van betrouwbare teruglevering van materieel op basis van standaardwerkafspraken met de Onderhouds- en Service bedrijven.
Met de realisatie van werkstandaarden, het versterken van de organisatie, systemen en het inrichten van visueel management is de basis gelegd. De programmafocus in de daarop volgende fase was specifiek gericht op het versterken van teamleiderschap, teamwerk, consistent toepassen van standaarden, versterken van competencies en continu verbeteren.
Een uitgevoerde externe kwaliteits-audit onderstreepte de kwaliteit van het eindresultaat in termen van goed geborgde werkwijzes en betere prestaties. Nu is het aan de organisatie om de prestaties door continu verbeteren in stappen naar een hoger plan te brengen.
October 2010 vond de opening plaats van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Het OCCR is de plek waar beheerder en spoorwegondernemingen 24 uur per dag zeven dagen in de week non stop samenwerken om de prestaties van het spoor te verbeteren. Deze samenwerking moet leiden tot een snellere afhandeling van calamiteiten, meer beschikbare spoorcapaciteit, betere punctualiteit en verbetering van de kwaliteit van de reis- en verkeersinformatie. (Zie video) http://www.youtube.com/watch?v=uUrG9O08PKE .
Met de realisatie van werkstandaarden, het versterken van de organisatie, systemen en het inrichten van visueel management is de basis gelegd. De programmafocus in de daarop volgende fase was specifiek gericht op het versterken van teamleiderschap, teamwerk, consistent toepassen van standaarden, versterken van competencies en continu verbeteren.
Een uitgevoerde externe kwaliteits-audit onderstreepte de kwaliteit van het eindresultaat in termen van goed geborgde werkwijzes en betere prestaties. Nu is het aan de organisatie om de prestaties door continu verbeteren in stappen naar een hoger plan te brengen.
October 2010 vond de opening plaats van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Het OCCR is de plek waar beheerder en spoorwegondernemingen 24 uur per dag zeven dagen in de week non stop samenwerken om de prestaties van het spoor te verbeteren. Deze samenwerking moet leiden tot een snellere afhandeling van calamiteiten, meer beschikbare spoorcapaciteit, betere punctualiteit en verbetering van de kwaliteit van de reis- en verkeersinformatie. (Zie video) http://www.youtube.com/watch?v=uUrG9O08PKE .
Klantgerichter door aanscherpen besturingsmodel
Synthesis Interim & Consulting heeft een bedrijf in de industrie ondersteund bij het aanscherpen van het besturingsmodel. Door aanpassing van rollen, organisatie en verbetering van een aantal kernprocessen zal in de toekomst klantgerichter worden gewerkt en een grotere financiële transparantie worden gerealiseerd.
RSM Leadership summit
Synthesis Interim & Consulting nam deel aan RSM Leadership summit. Tijdens dit evenement werden de laatste inzichten gedeeld, onder andere op het gebied van: innovatie, managen van korte- en lange termijn performance en realiseren van winstgevende groei. Wilt u meer weten over deze inzichten?, neem dan svp contact op
Effectieve uitrol van verbeterprogramma's
De inzichten op het gebied van een effectieve implementatie van Lean-Six sigma programma's van industrie leiders zijn opnieuw aangescherpt. Wilt u hierover meer weten neem dan svp contact op.
Veranderaanpak
Een effectieve veranderaanpak vaststellen passend bij uw specifieke situatie? Op basis van de laatste veranderkundige inzichten en programma / interim ervaringen kan een effectieve veranderaanpak worden verkend. Hierbij worden vragen beantwoord als: hoe kan de huidige situatie worden getypeerd. Wat is een effectieve aanpak (vereiste veranderkleuren en volgorde), hoe kan deze aanpak worden ingepast in een verbetertraject en praktisch worden vormgegeven. Dit alles passend bij bedrijfsdoelstellingen (oa. korte termijn resultaten), klanteisen, rekening houdend met verschillen in bedrijfsonderdelen, achtergrond medewerkers en veranderhistorie. Ervaringen uitwisselen over dit onderwerp? Neem dan svp contact op.